Статистика сайту

Черняхівський район у спектрі реформи децентралізації
Черняхівський район у спектрі реформи децентралізації

Ось уже третій рік поспіль в Україні активно обговорюється та триває реформа органів місцевого самоврядування, яка передбачає об’єднання (укрупнення) територіальних громад. Дійсно, однієї точки зору щодо даного питання просто не може бути. Хтось вважає, що дана реформа – не на часі, хтось – критикує, а хтось, вдивляючись у майбутнє, розуміє, що країні необхідні зміни, а вони в свою чергу не можливі без реформування застарілих, у нашому випадку ще радянських, норм життя та форм управління, господарювання.

Більшість погодиться з тим, що сьогодні, на превеликий жаль, значна кількість сіл є малочисельною.  І Черняхівський район не виключення.

На даний час на території району (без урахування Високівської та Вільської ОТГ) знаходиться 11 сіл із населенням менше ніж 100 осіб і 4 сільські ради (Андріївська, Клітищенська, Очеретянська, Пекарщинська), де загальна кількість населення не досягає навіть 500 осіб.

Якщо нічого не змінити, то й надалі надмірна частина ресурсів у таких громадах витрачатиметься на утримання управлінського апарату, а для реалізації серйозних проектів місцевого розвитку коштів не вистачатиме. І навіть наділення додатковими ресурсами переважної більшості наявних дрібних територіальних громад, їхньої спроможності не забезпечить. Тому реформа місцевого самоврядування, враховуючи позитивний як європейський, так і власний історичний досвід, передбачає обов’язкове об’єднання територіальних громад.

Укрупнення територій громад не може бути довільним, воно має свої логічні межі. Відстань від центру громади до її найдальшого населеного пункту має бути такою, щоб у екстрених випадках її не довше ніж за 30 хвилин могли подолати пожежна команда, швидка допомога, поліцейський патруль. Допомога, надана через більший проміжок часу, різко втрачає ефективність. Питання визначення меж нових, об’єднаних громад вирішується органами влади обласного рівня з урахуванням як об’єктивних критеріїв (загальної характеристики, фінансової спроможності, економічного потенціалу, транспортного сполучення, бюджетної інфраструктури ), так і думки громадян.

Села після об’єднання громад, які не матимуть власних сільрад, будуть представлені в місцевій раді своїми депутатами, а у виконкомі – сільськими старостами. Старости та депутати здійснюватимуть зв’язок між односельцями і владою громади та вирішуватимуть різні проблеми його жителів у раді та виконкомі. Тобто за простою довідкою не потрібно їхати в новий центр громади – планується, що на місці її зможе видавати староста.

Серед першопрохідців у 2015 році – 159 об’єднаних територіальних громад – була і Високівська ОТГ. У 2016 році після виборів на території району функціонує й Вільська об’єднана територіальна громада. Маючи досвід та зважаючи на ті проблемні питання, які виникли після об’єднання даних територіальних громад, було запропоновано створити Черняхівську спроможну територіальну громаду, до складу якої увійдуть 37 населених пунктів, на базі яких створені 17 органів місцевого самоврядування.

Саме створення Черняхівської ОТГ дозволить забезпечити всім мешканцям даної громади комфортне та безпечне середовище проживання, зберегти уже існуючу інфраструктуру (заклади охорони здоров’я, загальноосвітні навчальні заклади, позашкільні навчальні заклади, адміністративні будівлі комунальної власності та інше).

 Нині на території Житомирської області функціонує 6 об’єднаних територіальних громад, де навколо райцентрів об’єдналися всі або переважна більшість населених пунктів районів, створивши при цьому одну ОТГ – Баранівську, Брусилівську, Народицьку, Олевську, Попільнянську та Хорошівську.

Що ж стосується існування Черняхівського району або районів, як адміністративно-територіальних одиниць, то потрібно звернути увагу на те, що ще у квітні 2014 року Кабінетом Міністрів України була затверджена концепція реформування місцевого самоврядування, яка складається з трьох напрямків:

Перший – базовий: формування об’єднаних громад базового рівня адміністративно-територіального устрою України. На базі 12 068 сільських, селищних рад буде створено 1500-1800 об’єднаних територіальних громад.

Другий – створення нових районів, які вирішуватимуть лише питання, що відноситься до компетенції району: комунальна власність, вторинна медицина, школи-інтернати і т.д. Решта повноважень районів перейде до компетенції об’єднаних громад. Із 490 районів, які є на території держави, після реформування залишиться 120-150.

Третій напрямок – заключний, це області. По суті межі областей мінятися не будуть. Області перейменують в регіони.

Наразі ж відбувається реформа лише базового рівня адміністративно-територіального устрою – шляхом добровільного об’єднання, при закладені стимулів та орієнтирів з боку держави, формуються спроможні громади. І згідно концепції реформи, буде побудована нова система адміністративно-територіального устрою, що включає  в себе також трансформацію районів. Тому говорити про ліквідацію нашого району або його невідворотного вливання та поглинання сильнішим сусіднім районом після створення Черняхівської ОТГ не на часі.

Share to Facebook
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
Share to Yandex